شیوع دیابت در طی 2 سال در سطح جهان 16 درصد افزایش یافته است

6دسامبر 2021 - ارقام جدید نشان می دهد که شیوع دیابت در جهان در دو سال گذشته 16 درصد افزایش یافته است و اکنون 537 میلیون بزرگسال (20 تا 79 ساله) با این بیماری مزمن زندگی می کنند.

در همین بازه ی زمانی، همه گیری کووید-19 ما را از انجام برخی از کارهایی که به پیشگیری و مدیریت دیابت کمک می‌کنند، باز داشت. یکی از مثال‌های نگران‌کننده، افزایش رفتار بی‌تحرکی (نشستن برای مدت طولانی) است که پیش از کووید در سطوح خطرناکی قرار داشت. برخی تخمین ها نشان می دهد که همه گیری Covid-19 به طور متوسط 3 ساعت به زمان نشستن ما در روز افزوده است.

اکنون قرنطینه ها در بسیاری از مکان ها کاهش یافته است، بسیار مهم است که ما دوباره حرکت کنیم و به روشی درست برای تغییر این تصویر تلاش کنیم. کاهش مدت زمان نشستن نقطه شروع خوبی برای کمک به افراد مبتلا به دیابت، پیش دیابت و سایر بیماری های مزمن برای رسیدن به سطوح سالم تری از فعالیت بدنی است.

یک مشکل جهانی رو به رشد

داده های دهمین اطلس دیابت که امروز توسط فدراسیون بین المللی دیابت به طور رسمی منتشر شد، نشان می دهد که حدود 10 درصد از جمعیت 20 تا 79 ساله ی جهان اکنون با دیابت زندگی می کنند و پیش بینی می شود که شیوع دیابت تا سال 2045 به طور پیوسته افزایش یابد و به حدود 784 میلیون بزرگسال برسد.

اکثر این افراد با دیابت نوع 2 زندگی می کنند، یک بیماری مزمن که بر نحوه پردازش قند خون (گلوکز) توسط بدن تأثیر می گذارد. در دیابت نوع 2، نوسانات مکرر در سطح قند خون در نهایت به این معنی است که بدن به درستی به انسولین واکنش نشان نمی دهد- هورمونی که تولید می شود تا به گلوکز اجازه دهد از خون به سلول ها منتقل شود.این نوسانات می تواند به عوارض شایع دیابت مانند نابینایی، آسیب عصبی، بیماری قلبی و بیماری کلیوی منجر شود. گزارش‌های اخیر به طیف گسترده‌تری از تأثیرات دیابت مانند افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های کبدی، زوال عقل، افسردگی و برخی سرطان‌ها اشاره می‌کنند.

تحقیقات ما فعالیت بدنی منظم را به عنوان یک راه کلیدی برای کمک به مدیریت دیابت و کمک به جلوگیری از عوارض آن برجسته می کند. فعالیت بدنی به طور موثر کنترل قند خون، فشار خون، سلامت عروق و حافظه را بهبود می بخشد.

خروج از قرنطینه

همانطور که ما در حال گذار از کووید به وضعیت عادی هستیم، باید عدم تحرک فیزیکی و رفتارهای کم تحرکی را پشت سر گذاریم.

کاهش زمان نشستن "اولین گام" مفید است، زیرا به نظر می رسد برای بسیاری از افراد قابل دستیابی تر است و نسبت به یک رژیم ورزشی جدید کمتر دلهره آور می باشد، به خصوص برای افرادی که به شدت غیرفعال بوده اند یا با یک بیماری مزمن زندگی می کنند.

استراتژی‌های ساده ی تغییر یا اصلاح سبک زندگی برای کاهش زمان نشستن و جایگزینی آن با ایستادن یا حتی بهتر از آن، فعالیت بدنی سبک، متابولیسم را بهبود می‌بخشد و می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع 2  در جلوگیری از افزایش سطح قند خون در صورت عدم تولید مناسب انسولین، کمک کند.

ایجاد وقفه در زمانهای نشستن در هر ساعت تنها با دو یا سه دقیقه پیاده روی می تواند در کنترل قند خون در مقایسه با نشستن طولانی مدت و بدون وقفه، تفاوت ایجاد کند و برخی شواهد نشان می‌دهند که زمان بیشتری که صرف انجام فعالیت‌های سبک روزانه مانند کارهای خانه، بازی با حیوانات خانگی، یا کارهای سبک باغبانی می‌شود، می‌تواند کنترل بیشتری را بر قند خون در طی 24 ساعت نسبت به تمرینات ورزشی ساختارمند ایجاد کند.

ما در حال حاضر در حال آزمایش چگونگی تأثیر این تغییرات کوچک بر دیابت در یک کارآزمایی بالینی هستیم. هدف ما کمک به کارکنان پشت میز نشین مبتلا به دیابت است تا زمان نشستن خود را کاهش داده و در ساعات طولانی نشستن خود وقفه هایی ایجاد کنند.

پنج راه برای کاهش نشستن

چه به دیابت نوع 2 مبتلا باشید و چه پیش دیابت داشته باشید یا فقط بخواهید پس از قرنطینه به سبک زندگی سالم‌تری برگردید، می‌توانید از برخی تغییرات ساده بهره مند شوید:

·        سعی کنید از یک میز با قابلیت تنظیم ارتفاع (نشسته به ایستاده) استفاده کنید. هر روز چند دقیقه ایستاده کار کنید و به تدریج زمان ایستادن یا راه رفتن خود را به 30 دقیقه در هر ساعت افزایش دهید.

·        از جلسات تلفنی یا تماس های تلفنی به عنوان یک وضعیت برای ایستادن استفاده کنید.

·        سعی کنید در جلسات کاری پیاده روی کنید یا برای پیاده روی با دوستان خود تماس بگیرید.

·        پس از اتمام یک کار یا یک قسمت از برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود، کمی در خانه یا خیابانهای اطراف قدم بزنید.

·        یک یادآوری در تقویم یا گوشی هوشمند خود تنظیم کنید یا از یک دستگاه پوشیدنی استفاده کنید تا از شما بخواهد بایستید و به طور منظم در روز حرکت کنید.

این چند سال، سالهای سختی بودند، به خصوص برای افرادی که با بیماریهای مزمن زندگی می کنند. اما هنوز برای ایجاد تغییراتی برای پیشگیری و مدیریت دیابت و عوارض آن دیر نیست.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-12-covid-longer-diabetes-rose-globally.html